Solsikkesnoren skal sikre tryghed og lige tilgængelighed for mennesker med usynlige handicap

Solsikkesnoren er et internationalt symbol på usynlige handicap, men den er endnu ikke så kendt herhjemme. Solsikkesnoren lanceres nu i alle større, danske lufthavne, hvor mennesker med usynlige handicap ved at bære snoren kan vise, at de kan have brug for ekstra støtte. Videnscenter om handicap arbejder for at udbrede solsikkesnoren til flere brancher.

Fra 1. oktober 2020 vil passagerer med usynlige handicap og skjulte diagnoser møde ekstra forståelse og tålmodighed i samtlige større, danske lufthavne. Medarbejderne i Aarhus, Aalborg, Billund, Bornholm, Esbjerg og Midtjyllands lufthavn har over de seneste måneder alle været gennem et undervisningsforløb, der også tidligere har været gennemført i Københavns Lufthavn.

Forløbet gør medarbejderne bedre i stand til at møde mennesker, der lever med forskellige typer af usynlige handicap og skjulte diagnoser. I undervisningsforløbet er den internationalt anerkendte solsikkesnor blevet introduceret for medarbejderne.

Solsikkesnoren er en grøn nøglesnor med solsikker på, som kan bæres af dem, der ønsker at sende et tydeligt signal til servicemedarbejdere i forskellige brancher: ”Jeg har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, og derfor kan jeg have brug for mere hjælp, ekstra tid eller tålmodighed.”

Solsikkesnoren lanceres samlet på tværs af branchen

Dermed er medarbejderne i alle de større danske lufthavne klar til at byde solsikkesnoren og dens bærere velkommen – og dermed skabe rammen for en tryg rejseoplevelse. I undervisningsmaterialet, der består af seks film, hører lufthavns-medarbejderne om oplevelser, dilemmaer og behov på turen gennem lufthavnen fra personer, der selv lever med hhv. autisme, adhd, angst, ordblindhed, hjerneskade, talehandicap, synshandicap, hørehandicap, depression, demenssygdomme, mv.

Solsikkesnoren er et internationalt symbol og sikrer bl.a., at man som rejsende ikke føler, man skal forklare sig eller behøver udtrykke, hvis et særligt behov for forståelse, tid eller tålmodighed opstår. For medarbejderne er snoren et redskab, der sikrer, at man afsætter den nødvendige tid til at give den rette hjælp til dem, der ikke nødvendigvis ser ud til at have et behov. I Storbritannien blev snoren først lanceret i Londons Gatwick Airport i 2016. Siden har den spredt sig til øvrige britiske lufthavne og er nu også udbredt i mange andre brancher.

Overvældende positiv respons fra brugerne af snoren  

Københavns Lufthavn lancerede solsikkesnoren 1. januar 2020. Både brugerne og medarbejderne tog meget positivt imod den.

”Snoren har haft enorm succes i Storbritannien på tværs af mange forskellige brancher, men vi vidste ikke, om den ville blive lige så godt modtaget af brugerne her i Danmark. Derfor ventede vi på at se responsen her hos os, før vi lancerede den som samlet branche. På trods af den aktuelle situation med coronapandemien, som fortsat resulterer i lave passagertal, har vi som lufthavne et konstant fokus på at skabe en tryg og god rejseoplevelse for alle. I den kontekst passer det godt ind, at vi nu sammen tager ansvar for at sikre lige tilgængelighed og inklusion bl.a. gennem træning og undervisning. På den måde har medarbejderne de redskaber, der skal til for at kunne levere gode kundeoplevelser - også til de kunder, der har sværest ved at opleve lufthavne som et trygt og tilgængeligt sted,” siger Stine Ringvig Marsal, Service Excellence Director i Københavns Lufthavn.

Og det er ikke kun i lufthavne, man i fremtiden vil møde solsikkesnoren. Videnscenter om handicap er i øjeblikket ved at afsøge mulige samarbejdspartnere, der vil være med til at udbrede og udvikle solsikkesnoren og dertilhørende træningsmateriale. Målet er, at solsikkesnoren let kan lanceres af alle virksomheder, der måtte have interesse i at skabe lige tilgængelighed og gode kundeoplevelser for mennesker med usynlige handicap.