Skolen fungerer som et vigtigt socialt mødested og er dermed en vigtig ramme for inklusion. Ikke mindst deltagelse i idræt, leg og bevægelsesaktiviteter har stor betydning for, om eleverne trives, og om de føler sig inkluderede i fællesskabet – om de føler sig som nogen, der hører til. For det er her, med kroppen og sanserne i spil, at mange børn oplever de sociale relationer allerstærkest, og det er her, de lærer at være aktive sammen uanset forskelligheder. Derfor skal alle børn og unge have mulighed for at deltage i inkluderende bevægelsesfællesskaber.
Vil du vide mere om inklusion i idræt, leg og bevægelse? Så er du meget velkommen til at skrive til os her.
Få overblik over bedste aktuelle litteratur om inklusion i idræt, leg og bevægelse
Læs vores undervisningsvejledning til at inkludere alle i idrætsundervisningen
Online univers med gratis materialer, vejledninger og inspiration
Få simple vejledninger og fysiske hjælpemidler til at inkludere børn med særlige behov i idræt
Børn med funktionsnedsættelser deltager mindre i skole- og fritidsaktiviteter end deres jævnaldrende.
Projektet ”Bevægelse for alle – Tilpasset fysisk aktivitet for 10-15-årige” er støttet af Novo Nordisk Fonden og skal over de næste tre år give lærere og pædagoger viden og redskaber til at inkludere børn og unge med særlige behov i idræt og bevægelse.